کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی کدام‌اند و چه مفهومی دارند؟

admin دسته‌بندی نشده

احتمالا شما هم اصطلاحاتی مانند ارزش دفتری، ترازنامه، قرضه جاری و … را شنیده‌اید ولی انتزاعی کنجکاو آنها را نمی‌دانید. مانند بسیاری از زمینه‌های تخصصی، حسابداری غصه لغات و اصطلاحات ویژه خودش را دارد. حتی اگر با اصول حسابداری آشنا نیستید، با ما همراه باشید. وب‌سایت «چطور» با گردآوری مجموعه‌ای از کاربردی‌ترین کلمات و اصطلاحات حسابداری به شما معاون می‌کند راه خودتان را در زمینه‌ی حسابداری مالی پیدا کنید.

۱. حساب‌های دریافتنی

حساب‌های دریافتنی همان دارایی‌های کنونی هستند که قرار است تو کوتاه‌مدت به نقدینگی تغییر شوند؛ یعنی مشتری کالا یا خدمات را دریافت کرده است، ولی هنوز بابت آن پولی نپرداخته‌ است ولی بوسیله زودی بدهی‌اش را صاف می‌کند. تصرف و امر هایی که از شما ابتیاع می‌کنند، این موارد را کوچکتر عنوان «حساب‌های پرداختنی» درون دفاترشان ثبت می‌کنند. ۲. حساب‌های پرداختنی

این مورد بدهی سیال است و پولی را که شما به بستانکاران (طلبکاران) بدهکار هستید، نشان می‌دهد. وقتی خریدی اجرا می‌دهید و در زمان دیگری پرداخت می‌کنید، باید آنچه را که به عنوان بدهی درون ترازنامه ثبت شده است، بپردازید. کسب‌وکارهای دیگر هنگامی که شما چیزی از آنها می‌خرید، این موارد را والا عنوان «حساب‌های دریافتنی» داخل دفاترشان ثبت می‌کنند. ۳. اموال

به هر چیز ارزشمندی که سازمان دارد و می‌تواند برای تولید درآمد در آینده از آن استفاده کند، دارایی می‌گویند. دارایی‌ها می‌توانند مشهود باشند، مشابه دفتر یا برگ (که یک مایملک ثابت است)، یا نامشهود باشند مانند مجوزها خواه برند تجاری. اصطلاح دیگری که برای دارایی به کار می‌رود «ریشه اقتصادی» است. ۴. کارنامه

یک گزارش مالی که میزان ارزشی که موسسه دارد (دارایی‌ها) و آنچه مدیون است (به بستانکاران و سرمایه‌گذاران) را تو هر زمان نشان می‌دهد. معاملات روزانه‌ی موسسه باعث تبدیل صنوبر مالی ترازنامه می‌شود. بخاطر شهید وقتی یکی از محصولات خود را می‌فروشید، نقدینگی شما اضافه می‌یابد و کالاهای انبارشده‌ی شما کاهش می‌یابد. بوسیله همین دلیل است که «زمان» نقش بسیار مهمی داخل ترازنامه اجرا می‌کند. در ضمن ترازنامه بوسیله نام «صورتحساب موقعیت مالی» و «صورتحساب وضعیت مالی» هم اسمی است. ۵. بها دفتری

قیمت دفتری به بها تنزل‌یافته‌ی (مستهلک‌شده) یک اموال تو هر زمانی بین ابتیاع آن و نقطه‌ای که ارزش آن تا صفر تقلیل هویدا کرده است،‌ گفته می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت دفتری یک دارایی، ضرورتا آن مقداری حلق که در قیافه معامله آن مقدور است به‌دست بیاورید. ۶. هزینه کالاهای فروخته‌شده (COGS)

هزینه‌هایی که مستقیما مربوط بوسیله تولید و بیع کالاهای فروخته شده است. بخاطر مثال مقدار مواد تشکیل‌دهنده و خواه کمیسیون فروشنده‌ها و … ۷. طلبکار

فرد یا کارمند که کالا و خواه خدماتی را برای‌تان مهیا کرده است داخل حالی‌که شما هنوز پول آن را صیقل نکرده‌اید. ۸. دارایی جاری

دارایی‌هایی که تمایل دارید در یک دوره‌ی عملیاتی (معمولا یک سال) بوسیله نقدینگی تبدیل شوند. دارایی‌های جاری معمولا محتوی نقدینگی، موارد معادل پول نقد (ارز، طلا، اوراق بهادار و …)، حساب‌های دریافتنی و کالاهای تولیدشده هستند. ۹. وام جاری

بوسیله بدهی‌ای گفته می‌شود که موعد پرداختش کمتر از یک‌سال باشد و از محل منابع موجود یا از قانون ایجاد یک بدهی جاری دیگر، متشابه وام بانکی کوتاه‌مدت پرداخت می‌شود. ۱۰. مدیون

فرد یا حقوق بگیر که رخت یا خدماتی برایش مهیا کرده‌اید، اما هنوز پولی بابت آن پرداخت نکرده است. ۱۱. استهلاک

سیاق پخش کردن هزینه‌ی اولیه‌ی خرید یک مایملک مشهود طی دوره‌ای که آن دارایی مفید است و عملکرد شایان قبولی دارد. مسئولان مالیاتی معمولا یک دوره‌ی استهلاک برازنده مقبول برای هر دارایی گلچین می‌کنند. وقتی استهلاک به صورت خط مستقیم لحاظ می‌شود، قیمت خرید بوسیله طور مساوی طی یک دوره‌ی استهلاک پخش می‌شود. بدین رخساره استهلاک به عنوان بدهیِ کاهش‌دهنده‌ی قیمت حقیقی دارایی، در ترازنامه ثبت می‌شود. (مثلا کامیونی که ۱۰۰ میلیون تومان ارزش دارد و دوره‌ی استهلاک آن ۲۰ سال است، هفتگی به مبلغ ۵ میلیون تومان ضعیف می‌شود و از قیمت آن کاسته می‌شود.) ۱۲. EBIT (درآمدهای قبل از پرداخت بهره‌ی وام‌ها و مالیات‌)

محاسباتی که درآمد خالص سازمان قبل از کمتر کردن مالیات و بهره‌های وام‌های پرداختی را نشان می‌دهد. این محاسبات برای تعیین استاندارد سوددهی یک شرکت مفید است؛ زیرا درآمد حاصل از فعالیت‌ها و عملیات تولیدی را با هزینه‌های مربوط به آن منطبق می‌کند. (و هزینه‌های غیرتولیدی را داخل آن دخالت نمی‌دهد.) ۱۳. EBITDA (درآمدهای قبل از صیقلی بهره‌‌ی وام‌ها، مالیات و استهلاک)

سنجش توانایی سازمان بخاطر تصرف منفعت از فعالیت‌های تولیدی عاری تأثیر هزینه‌های غیرنقدی متأثر از استهلاک است. (اگر چه سازمان، استهلاک را به‌عنوان هزینه ثبت می‌کند، اما هیچگاه پرداخت نقدی‌ای در این خرید حیات ندارد.) ۱۴. سهام

سهام، ارزش سرمایه‌ها و دارایی‌های خالص مربوط بوسیله صاحب راه اندازی است. اگر همدستی بوسیله رویه کنترل‌شده منحل شود، بستانکاران مقدماتی دعوی را در موافق دارایی‌ها دارند. وقتی بدهی‌ها پرداخت شود، صنوبر باقی‌مانده، متعلق به ارباب (یا مالکان) است. این همان سهمی است که صاحبان از سازمان دارند. ۱۵. نفقه

الزاماتی که صاحب یک کسب‌و‌کار همواره برای توفیق در فرایند تصرف درآمد، حلیم می‌شود. بیع تجهیزات، مواد اولیه، پرداخت کرایه و حقوق کارمندان نمونه‌هایی از هزینه‌های متداول در زمینه‌ی تجارت هستند. ۱۶. FIFO (اولین ورودی، اولین خروجی)

این تک یک وضع ارزیابی رخساره دارایی است که داخل آن مقدماتی مورد ورودی بوسیله دکه اموال، اولین مورد خروجی از دفتر اموال است. فرض این است که اولیه موارد خریداری شده (تولید شده)، مقدماتی موارد فروخته شده هستند. بخاطر مثال شما ۱۰۰ شکل بخاطر فروش دوباره هرکدام به بها ۵۰,۰۰۰ تومان می‌خرید و بعد هم ۱۰۰ شکل دیگر که هرکدام ۶۰,۰۰۰ تومان قیمت دارند، می‌خرید. به ازای فروش هرکدام از ۱۰۰ پیراهن اول، ۵۰,۰۰۰ تومان را از احصائیه دکه حذف می‌کنید. برای قرن و یکمین لباسی که می‌فروشید، ۶۰,۰۰۰ تومان از دکه حذف می‌کنید. FIFO هزینه‌ی جایگزینی کالاهای خرمن شده را تقریب می‌زند و یک تمثال باریک بین از جریان واقعی کالاها به داخل و بیرون دایره به ما علامت می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از حوزه‌های قضایی، تقویم FIFO را برای به‌دست آوردن مالیات کنار درآمد الزام‌آور می‌کنند. ۱۷. دارایی ثابت

دارایی‌ای که طی بیشتر از یک دوره‌ی حسابداری مصرف می‌شود (معمولا بیشتر از یک سال) مثل زمین و املاک، کامپیوتر و تجهیزات اداری، ماشین‌آلات تولید، حمل و نقل و غیره. این موارد بوسیله نشانی دارایی‌های سرمایه‌ای همچنین شناخته می‌شوند. ۱۸. سرقفلی

بها ضمیمه‌شده بوسیله توانایی سازمان که باعث تولید درآمدهای بیشتر تو مقایسه با رقبای آن می‌شود. معمولا یکی از راه‌های کسب سرقفلی، برندسازی است. سرقفلی یک دارایی نامشهود است و تنها هنگامی که موسسه خریداری شود، ارزش آن مشخص می‌شود. این همان مبلغ اضافه‌ای است که مشتری علاوه بر تفاوت بین دارایی‌های بی پرده و بدهی‌های شریک (ارج دفتری) می‌پردازد. ۱۹. سود ناخالص

اختلاف بین درآمد و هزینه‌ی کالاهای فروخته شده در طی یک دوره‌ی حسابداری است. این تک مقیاس درآمدی را که سازمان برای پوشش هزینه‌های عملیاتی و تولیدی خود به جا می‌گذارد، نشان می‌دهد. سود ناخالص اغلب به صورت درصدی از ابتیاع اقرار می‌شود تا بتوان برای کنترل هزینه‌ها، یک دوره را با دوره‌ی دیگر مقایسه کرد. ۲۰. صورت سود و زیان

یک گزارش مالی اختصار کننده‌ی فعالیت سازمان در طی یک دوره‌ی زمانی خاص است. این گزارش درآمد به دست‌ آمده و هزینه‌های پرداخت‌ شده را خلاصه می‌کند و تفاوت آن را به صورت درآمد سره برای این دوره‌ی زمانی ثبت می‌کند. این گزارش هدایت است برای چگونگی اداره‌ی سودآور فعالیت‌ها در موسسه. ۲۱. بدهی‌ها

تعهدی است درون صیقل بابت خرید یک دارایی خواه ارائه‌ی یک کالا یا خدمات بوسیله بستانکار در آینده. تا زمانی که سازمان تعهدش را نسبت به صیقلی بدهی‌هایش ارتکاب ندهد، بستانکار ادعای دارایی‌های آن شرکت را خواهد داشت. بدهی‌های مد شامل وام‌های بانکی و حساب‌های پرداختنی هستند. ۲۲. LIFO (آخرین ورودی، بدوی خروجی)

این روشی برای تخمین صورت مایملک است که هنگام آن آخرین موردی که مخبر دفتر اموال می‌شود، اولین مورد خارج شده از دکه اموال خواهد حیات. فرض بر این است که آخرین موارد خریداری شده، اولین موارد فروخته شده هستند. بخاطر مثال ۱۰۰ شکل هر کدام به بها ۵۰,۰۰۰ تومان می‌خرید تا دوباره بفروشید و سپس بسته‌ی ۱۰۰ تایی دیگری که مقدار هرکدام‌شان ۶۰,۰۰۰ تومان است، می‌خرید. بخاطر ابتدایی لباسی که می‌فروشید (تا لباس ۱۰۰اُم) ۶۰,۰۰۰ تومان از دکه اول حذف می‌کنید. بخاطر صد و یکمین لباس، ۵۰,۰۰۰ تومان از دفتر مایملک حذف می‌کنید (با این تخیل که هیچ لباس دیگری درون این مدت خریده نشود). درون دوره‌ی اضافه قیمت‌ها، LIFO هزینه‌ی انبارداری والاتر و تو نتیجه درآمد کمتری تولید می‌کند. این مسئله منجر بوسیله مالیات بر درآمد پایین‌تری می‌شود. بنابراین بسیاری از حوزه‌های قضایی اجازه‌ی ارزیابی LIFO را نمی‌دهند. (به جهت اهداف عوارض پهلو درآمد) ۲۳. دارایی‌های جاری

دارایی‌هایی که می‌تواند بوسیله سرعت به پول نقد تبدیل شود، بدون اینکه کاهش قابل توجهی در مقدار آن ایجاد شود یا شرکت بردبار خسارت شود. پول نقد موجود داخل حساب‌های بانکی اداره و اوراق بهادار (سهام و اوراق بدهی) نبوغ نقدینگی بالایی دارند. ۲۴. درآمد خالص

در صورتی که در یک دوره‌ی حسابداری مقیاس کل هزینه‌ها را از کل درآمدها اندک کنیم، درآمد سره به مشت می‌آید. چنانچه رقم به دست آمده منفی باشد، به نام «ضرر سره» شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که درآمد خالص هم ارز نقدینگی خواه معیار پول تو اختیار سازمان نیست. به درآمد خالص، «منفعت سره» غصه گفته می‌شود. ۲۵. احصائیه ذخایر یا پس انداز

قسمتی از تنخواه که برای کاربردهای تجاری متعارف در دسترس تراشیدن. اغلب برای محاسبه در سبب پوشش بدهی‌ها یا هزینه‌های اصلیِ برنامه‌ریزی‌شده در آینده کاربرد دارد. ۲۶. سود لبالب

درآمدهای انباشته‌شده‌ی شرکت که تاکنون بین مالکان توزیع نشده است. این سرمایه‌ها برای مصارف آینده‌ی سازمان (مثل سرمایه گذاری) خواه برای توزیع بوسیله مالکان انبازی در آینده حفظ شده‌اند. ۲۷. درآمد

جریان ورودی دارایی‌ها (نقدی و حساب‌های دریافتنی) به دایره داخل ازای کالاها و خدمات است. میزان درآمد گاهی اوقات میزان فروش خواه حجم معادلات تیمار نامیده می‌شود. ۲۸. صورتحساب مسئله وجوه نقدی

یک صورتحسابِ مالی است که جریانات نقدی به داخل و خارج از سازمان را در هر دوره‌ی حسابداری نشان می‌دهد. این صورتحساب منابع و کاربردهای نقدینگی را مشخص می‌کند و به رخ نقدینگی مولود از فعالیت‌ها، مالی و سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی می‌کند. مرام واقعی صورتحساب، تعیین این است که آیا دایره نقدینگی کافی برای پوشش تعهدات کوتاه مدت خویشتن را دارد یا خیر. این اصطلاح همچنین به نام «تغییرات در وضعیت مالی» هم شناخته می‌شود. ۲۹. هزینه‌ی مدلل

هزینه‌‌ای که بدون توجه به معیار تولید، پهلو همدستی تحمیل می‌شود. مواردی مشابه هزینه‌ی اجاره‌، بیمه تجهیزات و حقوق کارمندان همواره ثابت است، چه ۱۰۰ واحد تولید شود چه ۱۰,۰۰۰ واحد. ۳۰. هزینه‌ی متغیر

به هزینه‌‌ای گفته می‌شود که وابسته بوسیله تعداد محصولات تولیدی سازمان است. هر چه محصول بیشتری تولید کنید، هزینه‌‌ی مواد مصرفی هم تکثیر می‌یابد؛ همان‌طور که مواردی مشابه حمل‌ونقل، دستمزدها و انرژی مصرفی‌تان بیشتر می‌شود. ممکن است برخی از هزینه‌ها تماماً فاقد وسیلهاتصال باشند، اما برخی دیگر یک سرنوشت مدلل و یک قسمت متغیر داشته باشند. برای مثال، عاری توجه به حجم تولید، شما موقر حداقل هزینه‌ی اجرت خواهید وجود.

شاید دوست داشته باشید:

بخش ویدیو و تبلیغات ویدیویی میدان چه خدماتی به کاربران و کسب وکارها عرضه می کند؟

راسته نزدیک بوسیله دو سال است که درخت سرو اختصاصی ویدیویی خود را راه اندازی کرده است. این سرویس با […]

ترفندهایی که بازاریابان برای جذب مشتری استعمال می کنند

دنیای دوره ما مملو از تبلیغات شده است. از خلال تولد تا مرگ، با انواع و اقسام تبلیغات زندگی می […]

هفت اشتباه مخرب در بازاریابی محتوا

شایدبازاریابی محتوا، مفهوم جدیدی به دیدن برسد؛ اما این گونه از صدها سال قبل استعمال داشته است. داستان گویی یکی […]