مصاحبه با اندی فنگ، بنیان گذار استارتاپ دوردش

admin دسته‌بندی نشده

دوردَش ( DoorDash)، یکی از استارتاپ های فعال تو زمینه ی تحویل غذا است که تو سال ۲۰۱۳ توسط چهار دانشجوی دانشگاه استنفورد یعنی اندی فنگ، اوان مور، استنلی تنگ و تونی ژو بنیان گذاری شده است. این استارتاپ به رستوران هایی که پیک تحویل خوردنی ندارند، خدمات نمایش می دهد و سفارش آن ها را به مشت خریدار می رساند.

دوردش توسط یکی از بزرگ ترین مراکز رشد یعنی وای کامبیناتور پشتیانی می شود و یکی از محدود باهم اتحاد کردن های فناوری است که از خدمات لجستیک بخاطر تحویل غذای میخانه ها کاربرد می کند. دوردش خدمات خویشتن را به بیش از ۶۰۰ شهر داخل آمریکا و کانادا عرضه می دهد، ارزش آن بوسیله بیش از چهار میلیارد دلار رسیده است و یکی از استارتاپ های یونیکورن (استارتاپ با ارج زیاد از یک میلیارد دلار) صنعتی تحویل غذا بوسیله احصائیه می رود.

شعر راه اندازی استارتاپ از جایی آغاز شد که چهار مبنا گذار استارتاپ تصمیم گرفتند مشکل کسب وکارهای کوچک و محلی را به کمک فناوری حل کنند. آن ها چند روزگار زمان گذاشتند تا مشکل یکی از تصرف وکارهای محلی را محلول کنند اما مشکلات طوری نبودند که چهار دانشجو بتوانند با استفاده از یک اپلیکیشن یا وب سایت آن ها را حل کنند. بنابراین زمانی که با ناامیدی درون حال ترک فروشگاه بودند، مدیر فروشگاه آن ها را صدا زد و در مورد سفارش های تحویل طعام گفتگو کرد. او گفت سفارش های تحویلی یکی از مبصر ترین مشکلات او است و کسی نیست که در ایفا این فرمان به او کمک یواش.

امین همین مکان بود که بارقه ی ایده ی مقدماتی ی استارتاپ خورده شد و چهار دانشجو  چند هفته ی بعد را به پرس وجو از سایر کسب وکارها اختصاص دادند و متوجه شدند تحویل غذا یکی از بزرگ ترین مشکلات آن ها است. همچنین در آن زمان هیچگاه رستورانی تو اطراف محوطه ی دانشگاه خدمات تحویل طعام نداشت و این چهار دانشجو تصمیم گرفتند خودشان مشت به کار شوند. آن ها روزها فراگیری می خواندند و شب ها وعظ های غذا را در محدوده ی دانشگاه تحویل می دادند.

آن ها با تحویل دادن موعظه ها نکته های جالبی یاد گرفتند و تا مدت ها هر نیروی جدیدی که استخدام می کردند، باید شروع یک هفته نصیحت ها را تحویل می عدالت و بعد آغاز  به امر می کرد.  

در ادامه، مصاحبه ی مجله ی Foundr را با اندی فنگ، یکی از زمینه گذاران استارتاپ دوردش می خوانیم. او داخل این مصاحبه در مورد داستان راه اندازی استارتاپ و روزهای سختی که داشته اند، صحبت می یواش و همچنین نکات کلیدی را بوسیله سایر کارآفرینان توصیه می کند.

نیتان: امر خویشتن را چگونه آغاز کردید؟

اندی: ما استارتاپ دوردش را زمانی که دانشجو بودیم، طرز اندازی کردیم. برای برملا کردن ایده ی کم قیمت با صدها تصرف وکار کوچک و محلی تو سانفرانسیسکو مصاحبه کردیم تا بفهمیم مبصر ترین مشکل این افراد چیست. ما تو آن زمان دانشجو بودیم و به همین دلیل مردم بی اندازه خوب به صحبت های ما گوش می دادند. اغلب افرادی که سراغ تصرف وکارهای محلی می روند، بازاریاب یا متخصص فروش هستند و صاحبان تصرف وکار برخورد مناسبی با این افراد ندارند؛ ولی ما به آن ها می گفتیم که می خواهیم بیشتر در مورد شما و مشکلات کسب وکار بدانیم و بوسیله همین برهان هنگفت خوب با ما برخورد می کردند.

گفتگو کردن با این افراد چشم اندازهای متعدد خوبی به ما داد. من در لفافه ی مهندسی تحصیل کردم و ثمر ابتدایی ی ما یا همان MVP ما، یک وب سایت ساده ی HTML بود؛ تا ببینم بغرنج واقعی مردم چیست.

نیتان: مفهوم اولین ی دوردش چگونه لباس گرفت؟

اندی: همان طور که گفتم، ما با تصرف وکارهای کوچک در تک مشکلات صحبت کردیم و ایده ی اصلی استارتاپ ما رابطه ی مستقیمی با این موضوع داشت. تمام اعضای تیم بنیان گذاری عزم داشتند قدم مثبتی تو توسعه ی اقتصاد محلی ارتکاب کنند. به همین دلیل سراغ بعضی از تکه فروشی ها، میخانه ها و سرو دهنده ها رفتیم و متوجه شدیم اغلب این افراد با تحویل اعطا کردن متاع مشکل دارند. این موضوع ما را شگفت خورده کرده حیات زیرا تامل می کردیم تحویل خوردنی مشکل چندان بزرگی برای کسب وکارهای کوچک نیست.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک وب سایت ساده ی HTML جماز کنیم. وب سایت ما شامل یک عده ی گوگلویس وجود که به تلفن های انحصاری ما هموار شده حیات و همچنین تعدادی منوی میخانه که به قیافه فایل پی دی اف روی سایت بود. درواقع هدف ما این وجود که ببینیم آیا می توانیم توجه و علاقه ی مردم را دعوت کنیم خواه خیر.

نیتان: جالب است. از یکی از دوستانم شنیده بودم که می اشتیاق اپلیکیشن شما را از روی گوشی خود پاک کند زیرا فرمان کردن با آن به اندازه ای ساده و جذاب بود که هر ماه هزاران دلار برای آن خرج می کرد. پس شما کار خویشتن را داخل سال ۲۰۱۳ آغاز کردید؛ بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟

اندی: بله ما عضو شتاب دهنده ی وای کامبیناتور شدیم و پس ازآن از نمایش ی استارتاپ خویشتن توانستیم سرمایه ی خوبی در مرحله ی بذری جذب کنیم. تیم ما متجاوز زورمند و از دانشگاه استنفورد بود، سابقه ی کارگر اعضای تیم بسیار خوب حیات و به همین دلیل توانست سرمایه ی خوبی جذب یواش.

ما سرمایه ی خوبی جذب کرده بودیم، محصول اولین را تولید کرده بودیم و بوسیله این خیال می کردیم که باید چگونه تصرف وکار را نمو دهیم. دقیقا از همین جا بود که چالش های بزرگ غلام مقدمه شد و باید به این فکر کردن می کردم که تیم و کسب وکار را گسترش دهم و بخاطر توفیق درون میدان واقعی آماده کنم. تا قبل از جذب سرمایه همگی چیز بی حد عادی بود و عزب بوسیله این فکر می کردیم که مردم با چه مشکلات عمده ای سروکار دارند. ولی پس ازآن از پیدایش علیه بدوی به این پندار می کردیم که چگونه محصولی که باریک ایم را گسترش دهیم.

نیتان: برای تخمین تصرف وکار خویشتن از چه معیارهایی استفاده می کردید؟

اندی: سؤال بسیار نواخت پرسیدید. معیارهای ما هر روز در حال تبدیل بود. بوسیله عنوان شهید شروع با خودم فکر می کردم آیا می توانیم روزی ۱۰ سفارش را تحویل دهیم؟ بعد از مدتی از خودم می پرسیدم آیا می توانیم ۲۰ سفارش را مدیریت کنیم؟ اعداد و ارقام با سرعت اضافی برای ما تبدیل می کرد از طرف وقتی به یک هدف غیرممکن می رسیدیم، با خودمان می گفتیم زحمت زیادی نداشت و به همین برهان سطح توقع را اوج می بردیم.

اعضای تیم بنیان گذاری استارتاپ ربط ی خلط با یکدیگر نداشتند اما همه ی ما به تواناهای یکدیگر اعتقاد داشتیم و می دانستیم که می توانیم کارهای اهمیت انجام دهیم. گاهی اوقات هفته ها و ماه ها هیچگاه پیشرفتی در حکم نداشتیم ولی به یکدیگر علت می دادیم و جلو می رفتیم.

نیتان: لطفا قدری بیشتر درون مورد آویشن مبنا گذاری توضیح دهید. چه چیزی باعث شد استارتاپ با سرعت اضافی نمو کند؟ نقش استخدام افراد کم قیمت در روزهای بدوی ی استارتاپ چه بود؟

اندی: فکر می کنم بنیانی ترین موضوع در هر خانواده ی کاری، ساختن اعتماد و قدر است و ما از همان روز مطلع این موضوع را بزرگداشت می کردیم. هریک از اعضای تیم در شالوده ای تخصص داشت و این موضوع معاون زیادی به رشد ما کرد. به عنوان شهید تونی ژو (مدیرعامل) در انجام کارهای عملیاتی بسیار قوی است و در شرکت های اهمیت مشابه eBay سابقه ی کار دارد.

می دانستیم تمام اعضا در حکم خویشتن متخصص هستند و بوسیله خوبی از عهده ی وظایف خود برمی آیند. به همین دلیل فکر می کنم متکی و احترام نقش شکوه درون موفقیت آویشن داشت.

نیتان: فرمان شما یک مارکت پلیس (پلتفرمی که فروشندگان کالاهای متنوع می توانند محصولات را به صورت آنلاین بفروشند) دو طرفه است. یعنی مردم باید ابتدا به میخانه وصیت دهند و سپس میوه خریداری شده، باید توسط شماره ای دیگر تحویل داده شود. این موضوع را چگونه مدیریت می کنید؟

اندی: بله؛ درواقع کسب وکار ما یک مارکت پلیس سه طرفه است و ما باید هم رانندگان پیک، هم مشتری ها و هم پند کاباره ها را مدیریت کنیم.

روزهای اول، همگی چیز را کنترل می کردیم و پند ها را به پیک تحویل می دادیم. پس ازآن از رشد شرکت، باید تصمیم می گرفتیم که تمرکز کار را روی کدام مدخل معطوف کنیم. یکی از رادیکال ترین غرض گیری های ما هنگام ساخت بدوی محصول موبایل حیات. نمی دانستیم این اپلیکیشن را باید برای رانندگان پیک یا برای استعمال کنندگان طراحی کنیم. بخاطر اعزام رسول از اپلیکیشن هایی مانند Find My Friends، اس ام اس و ایمیل استعمال می کردیم و خریدار ها همچنین همچنان از نسخه ی اولین ی سایت استفاده می کردند؛ بوسیله همین دلیل تصمیم گیری داخل این وضعیت بحرانی برایمان شیرهدار وجود و فکر می کنم نقش مهمی تو موفقیت ما عمل کرد.

بعد از بخشی فکر بوسیله این مولود رسیدیم که ابتدا باید اپلیکیشن مربوط به رانندگان سفیر را ترقی دهیم زیرا دوردش یک استارتاپ مرتبط با حمل ونقل است. مرام ما این بود که محصولات خریداری شده را در کم ترین زمان ممکن به مشتری تحویل دهیم و درواقع این موضوع به ما کمک کرد تا روی هدف حقیقی مشارکت متمرکز بمانیم. دلایلی که برای این تصمیم گیری داشتیم، داخل غرض گیری های آینده ی شرکت نیز به ما کمک کرد.

نیتان: درکنار یک محصول عالی، از چه عوامل دیگری برای رشد استارتاپ مصرف می کردید؟ آیا از هک رشد خواه عوامل دیگری بخاطر توسعه ی استارتاپ مصرف کردید؟

اندی: مطمئنا عوامل یدکی در نمو و توسعه ی تصرف وکار دخالت دارند. تبلیغات، سئو و بازاریابی دهان به دندان از یکسره موضوعات مهمی هستند که نباید نادیده گرفته شوند. اما خیال می کنم اساسی ترین کار، تمرکز روی مشتری های واقعی تصرف وکار و جلب رضایت آن ها است.

مشتری های ابتدایی ی کسب وکار همان کسانی هستند که بازاریابی دهان بوسیله دندان را عمل داده اند و با معرفی کردن ما به دوستان یا آشنایان خود، نقش مهمی درون ترقی ی استارتاپ داشته اند؛ بنابراین تامل می کنم بهترین فقره بخاطر بازاریابی، طلبیدن رضایت این افراد است.

نیتان: لطفا کمی بیشتر در مورد مدل کسب وکار برای ما توضیح دهید. درآمد شرکت از چه راهی تأمین می شود و آیا به سودهی روان است؟

اندی: درآمد ما ازطریق خریدار ها، کاباره ها و همچنین منفعت خالص منهای هزینه های پیک تأمین می شود و بله؛ شرکت به سوددهی رسیده است.

نیتان: آیا تصمیمی بخاطر ورود به بازار کشورهای دیگر مانند استرالیا پژمرده اید؟ بخاطر رقابت با سایر استارتاپ های متشابه چه دستور کار ای دارید؟

اندی: ما در حال حاضر در آمریکا و کانادا فعالیت می کنیم و این نشان می دهد به خاطر گسترش تصرف وکار خود در خارج از آمریکا هستیم. اما پیش از ورود به میدان بین المللی، عوامل مختلفی از جمله مشکلات آن جامعه، مشتری های هدف، خبر رستوران های مورد علاقه ی مردم و… وجود دارد که باید دقیقا بررسی شود.

ما اقدام رقبای خود در میدان را بادقت مطالعه می کنیم. می دانیم که آن ها تمام غرض های خود را با دلایل و استدلال های پرعضله اندوهناک اند. بنابراین فکر می کنم برای رقابت باید مقیاس پختگی بازار و تمام جوانب فرمان را تجسس کرد.

نیتان: آیا می توانید مثالی از نحوه ی ارزیابی برای ورود بوسیله بازار جدید بزنید؟

اندی: فکر می کنم در تک نحوه ی رقابت داخل آمریکا بهتر بتوانم توضیح دهم. یکی از دلایل موفقیت ما در این این سال ها این بود که توانستیم وابستگی ی انعام با میخانه ها قرص کنیم. ما نیز با کاباره های بزرگی مانند Taco Bell، KFC، Yum و… شراکت داریم. رقبای ما نمی توانند از مزایای همکاری با شرکت های مبصر بهره مند شوند و نمی توانند رابطه ای مثل ما با آن ها برقرار کنند.

نیتان: پس روابط، نقش مهمی درون رشد استارتاپ دوردش دارد؟

اندی: همین طور است. همچنین دلیل دیگر موفقیت دوردش، این است که دستورالعمل موفقیت را یاد گرفته ایم. ما دقیقا می دانیم چه خدماتی بخاطر شراکت با رستوران ها باید نمایش دهیم. می دانیم چه تعداد پیک برای تحویل سفارش ها لازم است و همچنین به انعام می دانیم چه مشتری هایی را باید کمال مطلوب قرار دهیم.

درحال حاضر شرکت های زیادی تو بنیان ی تحویل محصول براساس تقاضای خریدار فعالیت می کنند ولی فکر می کنم هنوز تیمار فرصت های اضافی برای استارتاپ ها داخل این ماخذ وجود دارد.

نیتان: اپلیکیشن شما بخاطر افرادی که به غذاهای خاص آلرژی دارند یا دائم درون سیر تکاملی هستند، ارزان است. درواقع ویژگی خاصی دارید که استفاده از اپلیکیشن شما را جذاب می کند. همچنین با میخانه های زیادی در وابستگی هستید. لطفا اندکی بیشتر در این تک توضیح دهید.

اندی: بله، خاطر می کنم یکی از بهترین محدودیت های ما برای مشتری ها این است که با رستوران های زیادی مشارکت می کنیم و تنوع بالایی داریم. ما نیز به سرعت و چونی خدمات خویشتن جلال می دهیم. ما، تیمار باید خرسند مشتری و اندوه رضایت رستوران ها را جلب کنیم؛ به همین دلیل با چالش های یدکی روبه رو هستیم و داخل این سه گانه سال تقریبا یاد اندوهناک ایم که چگونه باید عمل کنیم.

بازاریابی دهان به دهان در ارتباط ما با رستوران ها نیز تأثیرگذار بود، مخصوصا زمانی که توانستیم با کاباره بزرگی شبیه Taco Bell شراکت کنیم. داخل روزهای اول، بسیاری از شرکت ها حتی حاضر به مذاکره با ما نبودند ولی زمانی که قراردادهای خوب بستیم و معروف شدیم، نوع دیدگاه آن ها نسبت به ما تغییر کرد. البته موفقیت ما اتفاقی یا یک روزه نبود، ما چندین سال برای ساختن روابط و نامی شدن زحمت کشیدیم.

نیتان: درحال حاضر شرکت های یدکی در زمینه ی توقع بخاطر خدمات فعالیت می کنند، برای طلبیدن خرسند پیک ها و وسوسه آن ها بوسیله همکاری با شما چه موثر ادا می دهید؟

اندی: فکر می کنم بنیانی ترین حکم این است که ببینم این افراد ظهر چه چیزی هستند. ما با سفیر های تحویل سفارش صحبت کرده ایم و اغلب آن ها ساعات کاری انعطاف پذیر و پرداخت به موقع حقوق را به سایر امکانات رجحان می دادند. بنابراین سعی می کنیم تا جای امکان پذیر این امکانات را برای آن ها فراهم کنیم و آن ها را شادمان نگهداریم.

البته شرایط آن ها در شهرهای مختلف، متفاوت است و ما نیز با بخشیدن زمان آن ها را بهتر می شناسیم و تلاش می کنیم امکانات بهتری برای آن ها مجهز کنیم.

نیتان: بسیاری از استارتاپ ها طی بزرگ کردن ابعاد تصرف وکار ضعف می خورند. شما با این سرعت بالای رشد، چگونه ابعاد کاری خود را گسترش می دهید؟

اندی: ما داخل سال های ابتدا تمام تمرکز خود را روی ساخت یک ثمر برجسته و یک همدستی فناوری گذاشته بودیم. حالا یک شرکت فناوری هستیم اما خیال می کنم نباید عزب روی عملکرد تمرکز کنیم. کندرو ترین روش نمو این است که مشکلات و موانع را درون سریع ترین زمان ممکن حل کنیم. گاهی اوقات آدم از ما می پرسند آیا شرکتی مبتنی بر فروش هستیم؟ آیا مبتنی پیاده شدن فناوری یا عملیات هستیم؟ من پندار می کنم ما باید در تمامی این موارد خوب باشیم. موضوعی که به رشد ما دستیار کرد، این حیات که متصل تلاش کردیم تمام کارها را بوسیله بهترین شکل انجام دهیم.

نیتان: شما در مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش که ادا می دهید، متجاوز مظفر هستید. سه پیشنهادی که به سایر کارآفرینان می دهید چیست؟

اندی: نخستین موعظه غلام بوسیله کارآفرینان این است که داخل مورد منیع یا اشتباه بودن ایده ی خویشتن فکر نکنند. ما در روزهای اول زحمت های زیادی کشیدیم و حتی سفارش ها را خودمان تحویل می دادیم. هرقدر بی قراری که ایده ی عطا داشته باشید، نباید از هیچ تلاشی دریغ کنید. بنابراین اولین توصیه من بوسیله کارآفرینان این است که خودشان را برای روزهای سخت و فرمان بسیار آماده کنند.

دومین نصیحت غلام این است که ربط ی خود را با سایر ماخذ گذاران شرکت و همچنین کارمندان تقویت کنید. این رابطه باید براساس تکیه و قدر شکل بگیرد. کارمندان نخستین ی شرکت، کسانی هستند که فرهنگ مستخدم شما را به سایر کارمندان منتقل می کنند؛ بنابراین بهتر است از همان روزهای ابتدا بوسیله فکر کردن این موضوع باشید.

سومین وصیت غلام شاید اندکی کلیشه ای به نظر برسد، اما واقعیت دارد. هر استارتاپی روزهای محنت پیش رو دارد. شک و لیس اطمینان، شما را لمحه ای عزب نخواهد گذاشت. ولی بهینه فرمان این است که از خوش نویسی کار لذت ببرید. شریک با افراد خوب، تحمل این روزها را راحت نم و دلپذیرتر می کند.

نیتان: مصاحبه ی بسیار نیکی وجود و مطمئنم کارآفرینان از نکته های که گفتید، استقبال خواهند کرد.

اندی: وافر متشکر از وقتی که گذاشتید.بیشتر بخوانید:آفت اکوسیستم استارتاپی؛ از منتورنماها تا دنیای خوش آب و ته رنگ استارتاپیمعرفی برترین استارتاپ های خدمات آموزشیراه هایی برای افزایش شانس پذیرش محصول جدید در بازارمعرفی بعضی از استارتاپ های فیروز مرزوبوم بلاک چینچرا فراگیری پیوسته برای کارآفرینان و تیم آن ها ضروری است؟

شاید دوست داشته باشید:

راهکارهایی برای مدیریت بهتر دودمان کبیر در محیط کار

بسیار از یک دهه از ورود طایفه هزاره به بازار کار می گذرد. سلاله هزار اصطلاحی است که به متولدین […]

چگونه مهارت فکر انتقادی را در تیم خویشتن توسعه دهیم؟

فکر انتقادی در صدر مهم ترین و پرتقاضاترین احاطه ها برای متقاضیان شغلی راحتی دارد. با چنین فرضیه ای احتمالا […]

چرا برنامه های تحول دیجیتال با ضعف مواجه می شوند؟

ASGHAهمدستیOOOON ها و سازمان های ارشد صنعت و مالی در نقاط متعدد جهان، نفقه های سرسام آوری را به برنامه […]