<br /> <b>Warning</b>: file_put_contents(logs/1567243476-4438-input.txt): failed to open stream: No such file or directory in <b>/home/ersthost/public_html/dev/wordino/api/spin.php</b> on line <b>32</b><br /> آفت اکوسیستم استارتاپی؛ از منتورنماها تا دنیای خوش آب و ته رنگ استارتاپی

admin دسته‌بندی نشده

Warning: file_put_contents(logs/1567243475-7158-input.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ersthost/public_html/dev/wordino/api/spin.php on line 32
اکوسیستم استارتاپی ایران مدت زیادی تراشیدن پا گرفته؛ اما صعود ها و موفقیت های زیادی کسب کرده است. بااین حال، سختی هایی هم بوسیله خویشتن دیده که تنش های بسیاری به آن ملتفت کرده است. این سختی ها که قدم ی وسیعی از تأثیر بایکوت ها و فیلترینگ و تعاملات ارزی است و عواملی قلب دارد، در بخش های دیگری هم صورتی تویی دارد. این موضوعات متنوع می تواند پهلو جماعت های غل اکوسیستم تأثیر منفی بگذارد و حتی به از بین رفتن استارتاپ خواه فاجعه به هیکل ی اکوسیستم منجر شود؛ موارد مختلفی که یکی از آن ها فضای استفاده از منتورها یا به قول استارتاپی ها منتورشیپ است. 

بیشتر افرادی که تصمیم می گیرند بااطلاع فضای استارتاپی شوند عمدتا با ایده ای جذاب، اما تجربه ی کمینه باخبر این فضا می شوند و تکاپو می کنند در فضای مملو از بغرنج استارتاپی خیلی زود تیم تشکیل دهند و نمو کنند و به توفیق برسند. طبیعی است که تو فضای پرتلاطم استارتاپی برای موفقیت باید همه یا اکثر گنجایش های مختلف این مملکت را به خوبی دیدن و برای مشکلات کنار سر راه تصمیم درستی اتخاذ کرد. این تصمیم ها باتوجه به ناآگاهی درباره ی صورت مسئله می تواند ریسکی باشد و مسائل زیادتری برای استارتاپ ایجاد کند؛ مسائلی از سنخ مارکتینگ، حقوقی، مدیریت ثمر و موارد متشابه دیگر.

برای کم کردن این ریسک و مدیریت درست آن، صاحبان کسب وکار از مشاور یا منتور استعمال می کنند. زبان ی نایب سال های زیادی است که داخل فضای کسب وکار شنیده می شود و اکثرا با آن آشنایی غم داریم؛ ولی منتور زبان ای است که شاید همین چند سال اخیر با ورود ادب و فضای استارتاپی بوسیله گوش می رسد و شاید آشنایی دقیقی با آن وجود نداشته باشد. همین فقره اندوه باعث شده از منتورهای خوب تا منتورنماهای نابلد استارتاپی فضایی بخاطر نمایش ی امتحان یا حرف های دلگشا آب و رنگی پیدا کنند که انتخاب نادرست منتورها مقدور است به هزینه های گزافی مثل ازبین روبیدن استارتاپ منجر شود.

فضای منتورینگ در اکوسیستم استارتاپی ایران چه فرقی با سایر اکوسیستم ها دارد؟ اصلا منتور کیست و چطور می نبوغ به یک نفر اطمینان کرد و عنوان منتور بوسیله او داد؟ آیا سرمایه گذارهای خطرپذیر ما که به رطوبت پاره یدکی از سرمایه گذاران سنتی را بین خود می بینند، حساسیت درستی از منتورینگ برای استارتاپ ها دارند؟تجربه دارایی گران بهایی است که به راحتی در تاریخچه ها پیدا نمی شود؛ پس تاریخ ها کمک چندانی به منتورشدن نمی کنند

بخش مهمی از منتورها که این روزها در جامعه ی استارتاپی دیده می شوند، نه تنها امتحان ی ارزشمندی از فعالیت هایشان در گذشته دردسترس نیست؛ بلکه آن اعتبار زمان حضورشان درون رویدادها و ورکشاپ ها و اتلیه هایی که خواه خود برگزار می کنند خواه سخنران و میهمان آن رویداد هستند، بیش است که زمانی بخاطر تجربه کردن یا یادگیری بیشتر برایشان باقی نمی ماند و فقط آنچه باقی است، صورتی ظاهری از منتور خوب است.

اینکه فضای استارتاپی تعداد زیادی منتور خوب تو خود دارد، غنیمتی است که باید نرخ آن را به نیکی بدانیم؛ ولی اینکه لقب منتور به هرکسی بدهیم که فقط برگزاری چند کارگاه خواه سخنرانی در رزومه ی کاری خود دارد، چندان عاقلانه به دید نمی آید.

تجربه دارایی گران بهایی است که به قرار در کتاب ها نمودار نمی شود؛ پس کتاب ها کمک چندانی به منتور شدن نمی کنند. منتورشدن فرایندی است مبتنی بر تجربه؛ پس باید منتور مدنظر شما به خوبی درباره ی رخ مسئله ای که با آن رو به رو هستید، تجربه داشته و از زوایای مختلف آن آگاه باشد. بخشی از این امتحان ها، انحصاری است و در گذشته، منتور با آن رو به رو شده که ممکن است بخاطر امروز و شرایط کنونی مناسب نباشد. این دو دلیل کوچک، اما بنیادی به علاوه بطرف خانه ها موضوع دیگر درباره ی منتورینگ می تواند اهمیت موضوع را بوسیله خوبی روشن کند.

متأسفانه بسیاری از تنخواه گذاران غصه با شبکه ای پرعضله از منتورها طرف نیستند و نمی توانند امتحان ی نوع دوستی از منتورینگ به استارتاپ هایی عرضه کنند که در آن ها سرمایه گذاری کرده اند. این تنخواه گذاران که باتوجه به شرایط ایستایی اقتصادی و تولیدی درکنار فضای دوست داشتنی استارتاپ ها، عمدتا از فضای سرمایه گذاری سنتی بوسیله تنخواه گذاری خطرپذیر روی استارتاپ ها تعلق مند شده اند، همان خدمات مشاوران سنتی قدیمی با رویکردهای بازار سنتی را به عنوان منتورینگ بوسیله استارتاپ های نمایش می کنند. چه بسا گاهی همین خدمات را غم بخاطر استارتاپ فاکتور می کنند.مقاله های مرتبط:چالش هایی که درون رک کردن منتور کسب وکار با آن روبه رو می شویممراحل بهره گیری از مشاوره یک مربی تصرف و کار

موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کنیم، امتحان ی شکست منتور در استارتاپ خودش است. امتحان ی شکست نه عزب بی عظمت نیست؛ بلکه باید مدنظر قرار گیرد و باارزش احصائیه شود؛ چراکه این انقراض دراثر تلاش در مسیر موفقیت حاصل شده و درواقع، باید مدال دهنده ی جدیت های منتور داخل زمانی باشد که خودش صاحب کسب وکاری بوده است.

بااین حال، متأسفانه روی شکست گاهی میسر انگارانه تمرکز می کنیم. ضعف هایی که منتور تجربه اش را مرهون آن فعالیت ها و آن زمان می داند، واقعا ارزشمند است یا باید محل سؤال باشد؛ امتحان ی شکست استارتاپی که فقط چند ماه فعال بوده و بعد مزه شکست را چشیده با استارتاپی که پیشرفت احسان داشته و چند سال فعال بوده؛ ولی درنهایت شکست خورده، رادیکال است یا باید محلی از تأمل باشد. همین موضوع متأسفانه امروزه باعث پدید آمدن موضوع منتورنماهایی شده که کم غم نیستند.

امید داشتن به موفقیت متجاوز با قیمت و جذاب است؛ اما همه ی ما در پاره هایی از این تمایل داشتن، کم و کاستی هایی داریم که باید از سایرین کمک بگیریم. با تمام این ها، باید درون فضایی که منتورنماها بیشتر از منتورهای پا بر جا محیط را دراختیار گرفته اند، منتوری انتخاب کرد که راهنمایی ها و مشاوره هایش مبتنی بر نیازهایی باشد که براساس تجرید قائم صورت جریان استارتاپ ارائه شده باشد و نه فقط براساس تعداد فالوئر شبکه های اجتماعی منتور خواه دوره های برگزارشده ی او؛ فضایی که متأسفانه فعلا از آن دور هستیم.بیشتر بخوانید:چند مهارت کارآفرینی که کسی نمی تواند آن ها را بوسیله شما آموزش دهدچگونه از فریلنسر بوسیله کارآفرین تحول مسیر دهیم؟معرفی برترین استارتاپ های حوزه مارکت پِلِیسمعرفی استارتاپ هایی که صنعت گردشگری را متحول کرده اندمعرفی برترین استارتاپ های تناسب قامت

شاید دوست داشته باشید:

<br /> <b>Warning</b>: file_put_contents(logs/1568468686-9288-input.txt): failed to open stream: No such file or directory in <b>/home/ersthost/public_html/dev/wordino/api/spin.php</b> on line <b>32</b><br /> ثروتمندترین کشورهای گیتی کدام اند؟

Warning: file_put_contents(logs/1568468685-7915-input.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ersthost/public_html/dev/wordino/api/spin.php on line 32 درمیان بیش از ۲۰۰ […]

ثروتمندترین کشورهای دنیا کدام اند؟

درمیان بیش از ۲۰۰ کشوری که داخل کره ی زمین قرار دارند، برخی کشورها میلیاردها و برخی تا اینکه تریلیون […]

برندها چگونه قیمت گذاری می شوند؟

ارزش گذاری برند (Brand Valuation) درون تعریف ساده به فرایند تقویم قیمت مالی یک برند گفته می شود. درون چنین فرایندی […]